.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روند انتقام تند می‌شود ....
اجرای چند عملیات حزب الله علیه اسرائیل در یک روز/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی: اطلاعات حزب‌الله از مکان‌های بسیار استراتژیک ما نگران‌کننده است / ارتش حجم خساراتی را که به سیستم اطلاعاتی موجود در پایگاه نیروی هوایی وارد شد، پنهان می‌کند ....
اجرای چند عملیات حزب الله علیه اسرائیل در یک روز/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی: اطلاعات حزب‌الله از مکان‌های بسیار استراتژیک ما نگران‌کننده است / ارتش حجم خساراتی را که به سیستم اطلاعاتی موجود در پایگاه نیروی هوایی وارد شد، پنهان می‌کند ....

شمال نیوز: شدت حملات حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی به حدی افزایش یافته است که رئیس شهرک صهیونیست‌نشین«موشاف مرگلیوت» در شمال اراضی اشغالی فلسطین گفته اقدامات و عملیات‌های حزب‌الله در فلسطین اشغالی در امتداد مرزهای لبنان باعث شده است شهرک‌نشینان به عصر حجر بازگردند.

 

به گزارش وطن امروز، حزب‌الله لبنان از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه حملات پرتعدادی علیه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی انجام داد، که مهم‌ترین آن شلیک 62 موشک به پایگاه فوق‌امنیتی «مرون» بود که موجب وارد آمدن خسارت‌های زیادی به آن شد. پیش‌تر بعد از آغاز حملات و عملیات تلافی‌جویانه حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی، وزیر جنگ رژیم اسرائیل در لفاظی‌های خود حزب‌الله را تهدید کرده بود در صورت تشدید حملات به این رژیم، لبنان را به عصر حجر بازمی‌‌گرداند اما ظاهرا اوضاع در شرایط فعلی کاملا برعکس شده است.

 

 

یکی از نکات مهم عملیات حزب‌الله لبنان علیه پایگاه مرون که دچار خسارت‌های زیادی شده این است که حزب‌الله قصد دارد روند عملیات و پاسخ برای انتقام از اسرائیل در برابر ترور العاروری را تند کند. حزب‌الله این عملیات را در پاسخ به ترور العاروری انجام داد اما ابعاد این عملیات تنها به ترور العاروری ختم نمی‌شود، زیرا این عملیات یک عملیات پیشگیرانه و در راستای جلوگیری از اقدامات بعدی اسرائیل در لبنان تعریف می‌شود. البته حزب‌الله ممکن است در آینده عملیات‌های دیگری نیز علیه این رژیم انجام دهد؛ از جمله روز گذشته چندین عملیات توسط حزب‌الله علیه اسرائیل انجام شد. روز گذشته نیروهای حزب‌الله لبنان منطقه جنوب المناره در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند و خسارت‌های قطعی به ارتش اسرائیل زدند.

 

حزب‌الله لبنان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد در جبهه‌های غربی و شرقی علیه نیروهای اسرائیلی عملیات انجام داده است. در بخش شرقی مرز بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی 4 عملیات انجام شد که پادگان «هونین» و «سایت المناره» مورد اصابت قرار گرفت. از سوی دیگر حزب‌الله لبنان در منطقه غربی 3 عملیات انجام داد. همچنین تجمع نیروهای اسرائیلی در جنوب مرزهای لبنان مورد هدف نیروهای مقاومت قرار گرفت. همچنین سایت نظامی «جل العلام» توسط نیروهای مقاومت لبنان مورد حمله با موشک‌های کورنت قرار گرفت.

 

در همین ارتباط «نوعام امیر» تحلیلگر مسائل نظامی شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار کرد: توانایی‌های حزب‌الله بویژه پس از عملیات روز شنبه باید ما را بشدت نگران کند. ارتش حجم خساراتی را که به سیستم اطلاعاتی موجود در پایگاه نیروی هوایی وارد شد، پنهان می‌کند.

 

وی درباره دلیل اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در پنهان کردن خسارات وارده به پایگاه مرون تاکید کرد: ارتش نمی‌خواهد هیچ‌گونه توضیحی از نتایج این حمله بدهد. برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی حمله مقاومت به پایگاه مرون را یک ارتقا دانسته و اعلام کردند: «این عملیات از منظر اطلاعاتی که حزب‌الله از مکان‌های بسیار استراتژیک ما در اختیار دارد، نگران‌کننده است». این در حالی است که «عباس فنیش» تحلیلگر مسائل لبنان شبکه خبری المیادین شنبه جزئیاتی از عملیات مقاومت اسلامی در لبنان علیه پایگاه هوایی مرون ارتش رژیم صهیونیستی واقع در کوه الجرمق واقع در شمال فلسطین اشغالی ارائه کرد. وی تاکید کرد: مقاومت عامدانه این پایگاه را در روز هدف قرار داد. این عملیات در پیک فعالیت‌های اطلاعاتی و پرواز شدید پهپادهای اسرائیلی در آسمان جنوب لبنان انجام شد تا قدرت مقاومت را در عبور از تمام سیستم‌های رصدی دشمن صهیونیستی نشان دهد. تحلیلگر مسائل لبنان درباره نوع سلاح‌های مورد استفاده در این عملیات گفت: حملات با استفاده مشترک از تسلیحات توپخانه‌ای و موشک‌های هدایت‌شونده انجام شد. مقاومت از سامانه موشک‌های هدایت‌شونده دارای برد وسیع استفاده کرد و هدف‌گیری در این عملیات دقیق و همراه با قدرت تخریبی بالایی بود. پیش‌تر نیز روزنامه فایننشال‌تایمز خبر داده بود آمریکا، انگلیس و فرانسه در تلاشی دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز درگیری همه‌جانبه میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی، در حال بررسی راه‌هایی برای متقاعد کردن حزب‌الله به دور شدن از مرز لبنان و فلسطین اشغالی هستند.

 

در همین رابطه «جوزف بورل» هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به لبنان سفر و با «محمد رعد» رئیس فراکسیون مجلس لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان و عضو حزب‌الله لبنان گفت: دشمن صهیونیستی امید خود را در غزه و لبنان از دست داده ‌است. برای همین هیات‌هایی به لبنان می‌آیند تا باب مذاکرات را باز کنند و درباره مابعد جنگ صحبت کنند. موضع ما کاملا واضح و صریح است؛ تنها زمانی می‌توان درباره چنین مسائلی صحبت کرد که اینها در فشار بر دشمن صهیونیستی برای توقف تجاوزش به غزه و لبنان موفق شوند. همچنین «حسن فضل‌الله» از اعضای فراکسسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان گفت، نه بمباران، نه یورش، نه ارعاب و نه همه این پیام‌ها نمی‌تواند معادله جدیدی را تحمیل کند. فضل‌الله در سخنرانی خود در مراسم تشییع پیکر شهید مصطفی محمود جابر که در عملیات طریق‌القدس در شهرک محیبیب در جنوب لبنان به شهادت رسید، گفت: «دشمن هر چقدر هم بخواهد به لبنانی‌ها آسیب برساند، قادر نخواهد بود موازنه آوارگی را ایجاد کند، زیرا مردم ما تسلیم نخواهند شد». وی افزود: در اینجا قبل از توقف تجاوز به غزه هیچ صحبت و حرفی نیست و شهرک‌نشینان هر کاری که انجام دهند مطمئن نخواهند شد، زیرا چاره‌ای جز توقف تجاوز ندارند.

 

بر اساس گزارش المیادین، وی در جریان بازدید از شهر بنت جبیل گفت: «این منطقه  در خط مقدم برای حفاظت از لبنان و حمایت از غزه ایستاده ‌است و ما در جنوب چاره‌ای نداریم جز اینکه همه عناصر قدرت را بسازیم و به مقاومت پایبند باشیم. معادلات بازدارندگی در مقابل دشمن را ایجاد کنیم، همان‌طور که مقاومت در نخستین واکنش به تجاوزات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت عمل کرد و این همان چیزی است که کشور ما را حفظ می‌کند و دشمن را از ادامه هدف قرار دادن آن باز‌می‌دارد». از سوی دیگر مکان حمله اخیر حزب‌الله خیلی مهم بوده است. حزب‌الله پایگاهی را انتخاب کرده که دومین پایگاه اطلاعاتی و جنگ الکترونیک اسرائیل است.

 

این پایگاه راهبری همه عملیات‌های هوایی در لبنان، سوریه، ترکیه و قبرس را بر عهده داشته و همچنین مهم‌ترین پایگاه و مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیک اسرائیل بوده است. البته پایگاه مرون در بحث هوایی تمرکز خاصی بر شمال فلسطین اشغالی نیز داشته است. آنگونه که معلوم است این پایگاه هدایت عملیات‌های هوایی اسرائیل را در مناطق ذکرشده بر عهده داشته و با توجه به اینکه این حمله در جواب ترور شهید العاروری بوده است، این پایگاه در عملیات ترور العاروری نقش داشته است. به همین دلیل بوده که حزب‌الله نیز این پایگاه را به عنوان محل انتقام خود انتخاب کرده است. پایگاه هوایی مرون را تعدادی از افسران و فرماندهان رژیم صهیونیستی اداره می‌کنند که بیشترشان از خلبانان و مهندسان هوایی و فنی هستند.

 

 

به نظر می‌رسد این عملیات یک مقدمه برای سلسله اقدامات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل باشد، زیرا سیدحسن نصرالله نیز در سخنان اخیر خود اعلام کرد نتیجه جنگ را میدان مشخص خواهد کرد. از سوی دیگر اسرائیل نیز بدون حضور آمریکا و حمایت واشنگتن تمایلی به گسترش جنگ و ورود حزب‌الله به این جنگ ندارد. بنابراین حزب‌الله بر حسب این موضوع و بنا بر استراتژی خود می‌تواند عملیات‌های دیگری را نیز علیه این رژیم انجام دهد. از سویی نوع عملیات حزب‌الله نشان داد این جنبش تسلط کاملی بر پایگاه‌های اسرائیل دارد و از نوع و ماهیت این پایگاه‌ها نیز بخوبی آگاه است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش از این تأکید کرده بود مقاومت لبنان ظرف ۳ ماه بیش از ۶۷۰ عملیات انجام داده و ۴۸ پایگاه مرزی را بارها هدف قرار داده است.

 

وی تأکید کرد: کارشناسان رژیم صهیونیستی می‌گویند تلفات ارتش دشمن بیش از ۳ برابر تعداد اعلام شده است. در ۸ بیمارستان از بیمارستان‌های شمال بیش از ۲۰۰۰ زخمی وجود دارد. راه‌حل برای شهرک‌نشینان شمال این است که از دولت‌شان بخواهند حمله به غزه را متوقف کند. ما در مقابل یک فرصت واقعی برای آزادی تمام خاک لبنان و ممانعت از تجاوز دشمن به مرزها و حریم هوایی‌مان هستیم.

 

* نگرانی آمریکا از بروز جنگ با لبنان

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا دستیاران ارشد خود را با یک هدف حیاتی به خاورمیانه گسیل داشته است: جلوگیری از جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان. اسرائیل اخیرا گفته تبادل آتش مرتب بین نیروهای خود و حزب‌الله در مرز را غیرقابل تحمل می‌داند و ممکن است بزودی یک عملیات نظامی بزرگ در لبنان اجرا کند. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفته است: ترجیح ما مسیر حل‌وفصل دیپلماتیک وضعیت با یک توافق است اما داریم به نقطه‌ای که ساعت شنی را برخواهیم گرداند، نزدیک می‌شویم. دولت آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی به اسرائیل نسبت به تشدید چشمگیر تنش در لبنان هشدار داده است. ۲ منبع مطلع گفتند آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در یک ارزیابی جدید محرمانه مشخص کرده اگر اسرائیل چنین کاری را انجام دهد، کار برای موفقیت ارتش اسرائیل سخت خواهد شد، چون به دلیل همزمانی با جنگ در غزه منجر به کاهش شدید منابع و دارایی‌های نظامی اسرائیل می‌شود».

 

مقام‌های آمریکایی به واشنگتن پست گفتند مقام‌های اسرائیلی از زمان حمله 7 اکتبر حماس به بحث بر سر اجرای حمله پیش‌دستانه به حزب‌الله پرداخته‌اند. این چشم‌انداز با مخالفت پایدار  آمریکا به دلیل این احتمال که پای ایران، حامی هر ۲ گروه و دیگر نیروهای نیابتی به این جنگ باز خواهد شد، مواجه شده است. یک چنین احتمالی ممکن است آمریکا را وادار به دادن پاسخ نظامی در حمایت از اسرائیل کند. همچنین این مقام‌ها اظهار نگرانی کردند یک جنگ تمام‌عیار جدید بین اسرائیل و لبنان با توجه به افزایش چشمگیر زرادخانه موشک‌های دوربرد و تسلیحات دقیق حزب‌الله لبنان، خشونت و خونریزی بیشتری نسبت به جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل و لبنان خواهد داشت. در هر صورت مشخص است که حزب الله لبنان بر اساس اتفاقات یک هفته اخیر،سطح و شیب حملات خود به مراکز نظامی رژیم صهیونیست را افزایش داده است.

 

مهم‌ترین اثر این اقدام، جدای از ایجاد بازدارندگی برای حفظ امنیت لبنان، تضعیف قوای نظامی رژیم صهیونیست برای تداوم کشتار و جنایت در غزه است؛ راهبردی که هدف اصلی آن تثبیت پیروزی عملیات توفان الاقصی و پایان بخشیدن به کشتار مردم مظلوم غزه است. یعنی همان هدفی که جبهه مقاومت با آرایش جدید خود علیه رژیم صهیونیستی از ایران تا عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن آن را دنبال می‌کند. هدف اصلی افزایش فشار بر صهیونیست‌ها برای توقف کشتار در غزه و پیروزی مقاومت در غزه است. افزایش حملات حزب‌الله در جبهه شمال نیز در همین راستا انجام شده است؛ بویژه که حزب‌الله لبنان اکنون حملات خود را در عمق بیشتری از سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد. این حملات علیه اهداف بسیار مهم و استراتژیک انجام می‌شود و هدف قرار گرفته شدن این مراکز نظامی تاثیر بسیار زیادی بر توان نظامی رژیم صهیونیستی، هم در جبهه شمال و هم در نوار غزه خواهد گذاشت.

 

اکنون حزب‌الله توانسته وجوه بیشتری از معادله انتقام را به نمایش بگذارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.749 seconds.